Kunne ikke takke nei til MIF

MIFs nye salgssjef, Morten Sørlie, ble aldri toppfotballspiller, men har likevel baller i lufta hele tida.

Annonse:

- Favorittspilleren min i barndommen var faktisk Stig Marvin Jensen, forteller 37-åringen da han innleder med å fortelle hvordan MIF har spilt en rolle i livet hans helt fra barnsben av. 

For Morten er født og oppvokst i Mjøndalen, og da sjansen til å jobbe for klubben i sitt hjerte dukket opp i vinter, kunne han ikke takke nei. Mange år med salgserfaring og markedsarbeid er dessuten gull verdt for en liten klubb som stadig må kjempe for hver krone slik at de kan holde følge med de store i toppen av norsk fotball.

- Det er viktig for oss å få frem hvor takknemlige vi er for de sponsorene som har vært med oss gjennom hele pandemien. Deres støtte er viktig, nærmest uvurderlig. 

Stort nettverk er gull verdt

I løpet av en vanlig arbeidsdag står telefonen til Morten nesten ikke stille. Han har mye kontakt med både eksisterende og potensielle samarbeidspartnere.

- Nesten hele yrkeslivet har jeg jobbet med salg. Jeg har solgt sponsoravtaler innen flere idretter og drevet med reklame. Sånn har jeg skapt meg et stort nettverk innen idretten. 

Samtidig er det sånn han liker det. Som fotballspiller slo Morten aldri helt gjennom, og han forteller at det viktigste for ham var å ha det moro.

- Jeg spilte i Mjøndalen på aldersbestemt nivå men da jeg var 16-17 år skulle det satses veldig seriøst, og da mistet jeg noe av gleden. Da ga jeg meg med fotball aktivt. 

Bort fra hjemmekontoret

Men fra tribunen har han fulgt klubben i sitt hjerte på reisen fra 3. divisjon til Eliteserien, og da Ole Sivertsen kontaktet ham i vinter for å høre om han kunne tenke seg å hjelpe til i klubben, så var både han og samboeren enige om at denne sjansen kunne han ikke la gå fra seg. Det endte med fulltidsjobb som salgssjef.

- Samboeren var heller ikke negativ til at jeg ikke lenger skulle sitte på hjemmekontor, ler Morten. 

Den nye salgssjefen har også ambisjoner for jobben sin, og mener at MIF må satse på å være en foretrukken samarbeidspartner for næringslivet både i bygda og nærliggende regioner. Han bruker også sitt eget nettverk til å skaffe flere samarbeidspartnere både regionalt og nasjonalt. 

- A-laget til Mjøndalen har et veldig godt omdømme. Vi har over flere år fått frem sympatiske profiler som nok nesten har blitt mer kjente enn prestasjonene deres på banen skulle tilsi. Bortsett fra i Drammen, er det neppe noen som «hater» Mjøndalen. Mange har laget som sitt nummer to-lag, særlig etter Alle gutta-serien. Jeg tror MIF fortsatt har et potensiale til å vokse på sponsorsiden, sier Morten. 

Mer enn bare A-laget

- Men i tillegg til A-laget er også akademiet vårt i vekst. Strategiplanen vår med å satse på unge spillere har en stor kommersiell verdi. Vi er også interessert i å la akademitrenerne dele sine erfaringer og tanker om helhet med partnere i næringslivet. Det er en vinn-vinn-situasjon.

Morten mener at MIFs strategi med å satse på egne spillere er ekstremt spennende, ikke bare sportslig. 

- Det gir en ekstra dimensjon til markedsarbeidet vårt, og for meg som salgssjef er det viktig å se helheten i klubben. En del større bedrifter ser dessuten vekk fra toppidretten og ønsker heller å støtte utviklingsarbeid. Her ligger det et stort potensial for en liten klubb som Mjøndalen. 

En klubb som trekker i samme retning

Han er også glad for at alle i administrasjonen deler visjonene som er nedfelt i strategiplanen. 

- Den helhetlige tankegangen er forankret hos alle som driver rundt akademi og A-lag. Å vise til at vi har et veldrevet akademi er også en stor fordel når vi jobber med mulige og eksisterende samarbeidspartnere. Å være på lag med MIF, er å være på lag med fremtiden. 

Han håper også at MIF kan avholde fotballskole for barn sommeren 2021 i regi av Drammen kommune.

- Det avhenger selvsagt av smittesituasjonen, men jeg håper vi kan gjennomføre dette på en god måte. Også for barna er det viktig å bygge MIF som merkevare, og som fotballklubb har vi et ekstra samfunnsansvar til å gjennomføre aktiviteter for barn, særlig i tider som nå, hvor mange nok har hatt det vanskelig. 

Gleder seg til seriestart

Til tross for at det ikke kan gjennomføres noen aktiviteter med sponsorer og samarbeidspartnere i forbindelse med seriestart, gleder salgssjefen seg.

- Jeg er for det første glad i fotball selv, men gleder meg også til å se at det blir trøkk her på stadion. Om det blir 600 tilskuere, har vi en stadion som er liten og intim nok til at det likevel blir ekstremt god stemning. Så får vi håpe at gutta på banen klarer å følge opp!

Annonse fra Obos-ligaen: